Gaming som Lærer: Hva Filmen Ibelin Avslører om Livet og StrategiInnledning:
Lydfil - Buzzsprout (På Buzzsprout vil du bare se en innloggingsside hvis du ikke er registrert. Men du kan lytte til alle lydfilene via 'Listen Now' uten å måtte registrere deg på siden.)
Du kan lese mer i helse- og livsstilsmagasinet Medium - Gaming som Lærer: Hva filmen «Ibelin» avslører om livet og strategi – Medium
Jeg så filmen Ibelin, som eneste tilskuer i mai 2024 på kino. Det er mange år siden jeg har grått så mye. Etter filmen måtte jeg flere ganger se meg selv i speilet. Dette er en av de mest rørende og kraftfulle historiene jeg noen gang har opplevd. Filmen fikk terningkast 6 av NRK Filmpolitiet. Jeg ser frem til å se den igjen på strømmetjenester. (Den kommer på Netflix 25 oktober senere i år). Filmen Ibelin vant Amandaprisen 2024 - https://www.vg.no/rampelys/film/i/zA0Gkb/filmfesten-amandaprisen-deles-ut-i-haugesund-sex-har-flest-vinnersjanser
Her er mer utdypende omtale om hva filmen handler om:
p3.no » Ibelin
Filmen Ibelin er en rørende dokumentar som belyser livet til Mats Steen, en norsk gamer som led av Duchenne muskeldystrofi (muskelsykdom) og døde i en alder av 25. Her er åtte viktige punkter om filmen:
1. Personlig Historie: Filmen skildrer livet til Mats Steen, som tilbrakte mye tid i spillverdenen "World of Warcraft" under navnet Ibelin Redmoore, og hvordan han skapte dype forbindelser der.
2. Regissørens Perspektiv: Benjamin Ree, kjent for "The Painter and the Thief", regisserte denne dokumentaren og brukte Mats' blogg og spillchatter for å gjenskape hans liv digitalt.
3. Familiedynamikk: Dokumentaren utforsker familiens følelser av tap og deres overraskelse over hvor mange mennesker Mats rørte ved gjennom spill. Hans far uttrykte hvordan de misforsto hans tilsynelatende isolasjon.
4. Animasjon og Gjenopplevelser: En stor del av filmen bruker animasjon for å vise Mats' digitale liv, med profesjonelle stemmeskuespillere som gjenskaper samtaler og hendelser fra "World of Warcraft».
5. Sosiale Forbindelser: Filmen fremhever hvordan Mats, gjennom sin avatar Ibelin, formet meningsfulle vennskap og til og med hadde en romantisk tilknytning med en annen spiller.
6. Emosjonell Resonans: Ved Sundance Film Festival rørte filmen publikum dypt, noe som viste kraften i Mats' historie og den følelsesmessige forbindelsen seerne følte.
7. Stigma rundt Gaming: Filmen tar opp og utfordrer negative stereotypier om gamere og viser hvordan digitale samfunn kan være en kilde til støtte og kjærlighet.
8. Håp og Innvirkning: Dokumentaren avslutter med en optimistisk tone, og viser hvordan Mats' liv og forbindelser i spillverdenen ga håp og inspirasjon til mange, og fortsetter å gjøre det gjennom filmen.
"Ibelin" er en gripende fortelling om vennskap, kjærlighet og samfunn, som transcenderer de fysiske begrensningene og viser hvordan teknologi kan bringe mennesker sammen på meningsfulle måter.
Dokumentaren "Ibelin" kommer på Netflix i juni 2024. Filmen, regissert av Benjamin Ree, forteller den rørende historien om Mats Steen, en norsk gamer som led av en degenerativ muskelsykdom. Dokumentaren gir et dypt innblikk i Steens digitale liv og de betydningsfulle relasjonene han opprettet gjennom online gaming.
Hva er gaming? Lydfil - Buzzsprout Gaming refererer til aktiviteten med å spille videospill. Det kan utføres på forskjellige plattformer, inkludert PC-er, konsoller (som PlayStation, Xbox, og Nintendo Switch), og mobile enheter (smarttelefoner og nettbrett). Gaming kan variere fra enkle spill som spilles alene til komplekse flerspillerspill som krever samarbeid og konkurranse med andre spillere over internett.
Her er noen hovedaspekter av gaming:
1. Videospill: Interaktive digitale spill som varierer i sjanger, inkludert action, eventyr, rollespill, sport, strategi, og mer.
2. Plattformer: Spill kan spilles på ulike enheter som personlige datamaskiner, spillkonsoller, og mobile enheter.
3. Enkeltspiller og flerspiller: Spill kan være designet for én spiller, eller de kan støtte flere spillere samtidig, både lokalt og over internett.
4. E-sport: Konkurransespilling på profesjonelt nivå, der spillere og lag konkurrerer i turneringer og mesterskap for premier og berømmelse.
5. Streaming: Mange spillere strømmer sine spilløkter live på plattformer som Twitch og YouTube, noe som gjør gaming til en sosial opplevelse hvor man kan se og chatte med andre spillere.
6. Sosial interaksjon: Gaming kan være en måte å sosialisere på, enten det er gjennom direkte samarbeid i spill, eller ved å delta i spillrelaterte samfunn og fora.
Gaming har vokst betydelig i popularitet de siste tiårene, og er nå en viktig del av underholdningsindustrien med et bredt spekter av spill tilgjengelig for alle aldersgrupper og interesser. Hva er fordeler og bakdeler med gaming? Gaming har mange fordeler og bakdeler, og det påvirker mennesker på ulike måter avhengig av hvordan og hvor mye tid de bruker på det. Her er noen av de viktigste fordeler og bakdeler ved gaming:
Fordeler med Gaming
1. Forbedrede Kognitive Ferdigheter:
- Gaming kan forbedre kognitive ferdigheter som problemløsning, romlig bevissthet, og strategisk tenkning. Mange spill krever at spillere løser komplekse oppgaver og utfordringer.
2. Økt Hånd-Øye-Koordinasjon:
- Mange videospill, spesielt action- og skytespill, krever raske og presise bevegelser, noe som kan forbedre hånd-øye-koordinasjonen.
3. Sosial Interaksjon:
- Online flerspillerspill gir muligheter for sosial interaksjon og samarbeid med andre spillere over hele verden. Dette kan føre til nye vennskap og forbedrede kommunikasjonsevner.
4. Stressavlastning og Underholdning:
- Gaming kan være en form for stressavlastning og en måte å slappe av på etter en lang dag. Det gir også en kilde til underholdning og glede.
5. Pedagogiske Spill:
- Det finnes mange pedagogiske spill som er designet for å lære spillere alt fra matematikk og historie til språk og vitenskap på en morsom og interaktiv måte.
6. Forbedrede Multitasking Ferdigheter:
- Gaming kan trene hjernen til å håndtere flere oppgaver samtidig, noe som kan være nyttig i dagliglivet og i yrkeslivet.
Bakdeler med Gaming
1. Avhengighet:
- Gaming kan bli avhengighetsskapende, noe som kan føre til at spillere bruker overdreven tid på spill på bekostning av andre viktige aktiviteter som skole, arbeid, og sosiale relasjoner.
2. Helseproblemer:
- Langvarig stillesitting og dårlig kroppsholdning kan føre til helseproblemer som ryggsmerter, øyeanstrengelser og karpaltunnelsyndrom. Mangel på fysisk aktivitet kan også føre til overvekt og relaterte helseproblemer.
3. Sosial Isolasjon:
- For mye tid brukt på gaming kan føre til sosial isolasjon og redusert ansikt-til-ansikt interaksjon med venner og familie.
4. Aggressiv Atferd:
- Noen studier har antydet at voldelige videospill kan føre til økt aggressiv atferd hos noen spillere, spesielt hos yngre individer.
5. Søvnforstyrrelser:
- Spilling sent på kvelden kan føre til søvnforstyrrelser, noe som kan påvirke daglig funksjon og generell helse.
6. Kostnader:
- Gaming kan være en kostbar hobby, med utgifter til spillkonsoller, datamaskiner, spill og abonnementer som kan legge et økonomisk press på enkelte spillere.
Balansert Tilnærming
For å få mest mulig ut av fordelene med gaming samtidig som man minimerer ulempene, er det viktig å spille med måte. Dette innebærer å sette grenser for hvor mye tid som brukes på gaming, ta regelmessige pauser, og sikre at gaming ikke kommer i veien for andre viktige aspekter av livet som skole, arbeid, fysisk aktivitet og sosiale interaksjoner.
Morten Bergsten Njå: Banebrytende Spillutvikling og Forskning ved Høyskolen i Stavanger
Lydfil - Buzzsprout
Morten var den som introduserte meg til Commodore 128 og Amiga 500 på 80-tallet da vi gikk i samme klasse på barne- og ungdomsskolen. Det gleder meg, og det er ingen overraskelse at han nå bruker sin lidenskap for spill og gaming til å være lærer og forske på dette. Vi spilte utallige ganger sammen, og jeg fikk mange spill fra ham. Jeg er veldig takknemlig for at han introduserte meg til disse spillkonsollene.
Morten Bergsten Njå | Universitetet i Stavanger (uis.no)
Morten Bergsten Njå er en forsker ved Universitetet i Stavanger, spesielt tilknyttet Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Hans forskning fokuserer på bruk av digitale verktøy og spill i utdanning, spesielt hvordan disse kan integreres i undervisningen for å forbedre læringsprosesser og elevengasjement.
Njå har vært involvert i flere prosjekter som utforsker effekten av digitalisering i skolen. Han har undersøkt hvordan digital teknologi, inkludert spill, kan brukes pedagogisk for å fremme læring og motivasjon blant elever. Dette inkluderer studier på bruk av spillbasert læring i norskundervisningen og hvordan ulike digitale verktøy påvirker elevenes læringsutbytte og lærernes undervisningspraksis.
Gjennom sitt arbeid har Njå bidratt til å kartlegge erfaringer med digitalisering i grunnopplæringen i Norge, og han har presentert funnene sine på flere konferanser og seminarer. Han har også vært involvert i prosjekter som ser på hvordan augmented reality (AR) kan brukes i undervisningen for å skape mer engasjerende og interaktive læringsmiljøer.
Samlet sett har Morten Bergsten Njå sin forskning betydelig innvirkning på forståelsen av digitaliseringens rolle i moderne utdanning, og hvordan spill kan brukes som et effektivt verktøy for å forbedre læring og undervisning. 3D-teknologi kan gi mer effektiv læring (forskning.no)
FINNES LITE FORSKNING PÅ AR I SKOLEN
«Etter å ha testet en tidlig versjon av teknologien på Midstuen skole i Osli, fikk Ludenso støtte av Regionalt forskningsfond Oslo til videre utprøving. Scarbocci og kollegaen Morten Bergsten Njå fra UIS laget et forskningsopplegg der fem klasser på fire skoler i Rogaland testet ut verktøyet i svært ulike fag.
-Det er forsket forsvinnende lite på hvordan denne teknologien kan utnyttes pedagogisk og bidra til læring i grunnskolen. Et av målene med prosjektet var å kunne gi forskningsbaserte råd om bruk av AR-teknologi i undervisning, sier Scarbocci.
Han forteller at lærerne fikk en kort innføring i teknologien, men at forskerne ikke ville styre undervisningen på noen måte.
-Vi ville se hvordan lærerne tok i bruj mulighetene i ny teknologi. De måtte selv knytte bruken av AR-teknologi til kompetansemål i læreplanene for grunnskolen, sier han.
Hvorfor er Football Manager så populært spill som spilles online av mange mennesker?Lydfil - Buzzsprout Min interesse for spill, spesielt fotballspill, har vedvart inn i voksen alder, med Football Manager-serien som en favoritt. Hver uke spiller jeg online med en kamerat, og vi leder ofte engelske klubber. Vi har god kunnskap om lagene og deres spillestiler. Som barn og ungdom spilte jeg utallige fotballspill på 80- og 90-tallet. Football Manager Video Games - Official Site Football Manager er et svært populært spill av flere grunner, og det tiltrekker seg en dedikert spillerbase. Her er noen av hovedårsakene til dens popularitet:
1. Dyp Realisme og Detaljrikdom:
- Football Manager tilbyr en utrolig detaljert simulering av fotballmanagement, inkludert spillerstatistikker, taktiske justeringer, økonomiske beslutninger, og mer. Spillere kan dykke dypt inn i data og analyser for å ta informerte beslutninger.
2. Autentisitet:
- Spillet inkluderer ekte fotballspillere, lag, ligaer og turneringer, noe som gir en autentisk opplevelse for fotballfans. Den omfattende databasen oppdateres jevnlig for å reflektere virkelige hendelser og endringer i fotballverdenen.
3. Strategisk Dyktighet:
- Spillere må bruke strategiske ferdigheter for å bygge og administrere et vellykket fotballag. Dette inkluderer alt fra spillerkjøp og trening til taktiske formasjoner og kampstrategier. Denne dybden appellerer til dem som liker å tenke analytisk og strategisk.
4. Langsiktig Engasjement:
- Football Manager tilbyr langvarig engasjement med sine flersesongsimuleringer, hvor spillere kan bygge dynastier over mange år. Dette gir en tilfredsstillende følelse av progresjon og utvikling.
5. Fellesskap og Konkurranse:
- Spillet har et sterkt fellesskap av spillere som deler taktikker, strategier og historier. Onlinefunksjoner og konkurranser lar spillere konkurrere mot hverandre, noe som skaper et sosialt aspekt til opplevelsen.
6. Personlig Tilpasning:
- Spillere har stor frihet til å tilpasse lag, spillere og taktikker, noe som gir en personlig opplevelse. De kan også modifisere spillet ved hjelp av brukeropprettede mods for å legge til ekstra lag, spillere eller til og med nye funksjoner.
7. Utdanningsverdi:
- Mange spillere lærer mye om fotballstrategi, ledelse og økonomi gjennom å spille Football Manager. Dette gjør spillet både underholdende og lærerikt for fotballentusiaster.
8. Oppdateringer og Forbedringer:
- Sports Interactive, utvikleren av Football Manager, er kjent for å regelmessig oppdatere spillet med nye funksjoner, forbedringer og dataoppdateringer. Dette holder spillet friskt og relevant for eksisterende og nye spillere.
Denne kombinasjonen av realisme, dybde, autentisitet, og sosialt engasjement gjør Football Manager til et tiltrekkende spill for fotballfans over hele verden.
Hva er Commodore Amiga og hvorfor var det så populært på 80-tallet?
Lydfil - Buzzsprout
Commodore Amiga var en serie av personlige datamaskiner utviklet av det amerikanske selskapet Commodore. Den første modellen, Amiga 1000, ble lansert i 1985. Amiga-maskinene var spesielt populære på 1980- og tidlig 1990-tallet av flere grunner:
1. Avansert Maskinvare:
- Amiga-maskinene hadde avansert maskinvare for sin tid, inkludert spesialiserte koprosessorer for grafikk og lyd. Dette gjorde det mulig å levere en multimediaopplevelse som langt overgikk det som var mulig på konkurrerende plattformer som Apple II, IBM PC og til og med tidlige Macintosh-maskiner.
2. Grafiske Funksjoner:
- Amiga var kjent for sine overlegne grafiske evner. Den kunne vise flere farger samtidig og håndtere avansert animasjon og grafikk, noe som gjorde den populær blant spillutviklere og brukere som ønsket å oppleve avanserte visuelle effekter.
3. Lydsystem:
- Amiga hadde et innebygd lydsystem med fire kanaler som støttet digital lydavspilling, noe som var en stor forbedring i forhold til de fleste andre datamaskiner på den tiden. Dette gjorde den ideell for musikk- og lydproduksjon, i tillegg til spill.
4. Multitasking:
- Amiga-operativsystemet (AmigaOS) støttet preemptiv multitasking, noe som tillot brukere å kjøre flere programmer samtidig uten at systemet ble merkbart tregere. Dette var en betydelig fordel sammenlignet med de fleste andre hjemmedatamaskiner på den tiden.
5. Stor Programvarebibliotek:
- Amiga hadde en stor og variert samling av programvare, inkludert spill, grafikkprogrammer, musikkprogrammer og produktivitetsverktøy. Den ble spesielt kjent for sine spill, som ofte utnyttet maskinens grafiske og lydmessige funksjoner til det fulle.
6. Pris og Verdi:
- Sammenlignet med andre datamaskiner med lignende funksjoner, var Amiga-maskinene relativt rimelige. Dette gjorde dem tilgjengelige for et bredt publikum, fra hjemmebrukere til profesjonelle.
7. Brukersamfunn og Kultur:
- Amiga utviklet et sterkt brukersamfunn og en dedikert brukerbase. Det ble etablert mange brukergrupper, magasiner, og demoscener som bidro til å spre kunnskap og dele ressurser. Denne kulturen hjalp til med å opprettholde interessen for Amiga selv etter at Commodore gikk konkurs.
Totalt sett var Commodore Amiga en pioner innen personlig databehandling på grunn av dens avanserte teknologi, allsidige bruksområder og sterke samfunnsstøtte. Dette gjorde den til en ikonisk og elsket datamaskin på 1980-tallet og tidlig 1990-tallet.
Gaming har mye å tilby når det gjelder læring og utvikling av ferdigheter. Her er noen av de viktigste tingene vi kan lære av gaming: Lydfil - Buzzsprout
1. Problemløsning og kritisk tenkning: Mange spill krever at spilleren løser komplekse gåter eller finner strategiske løsninger på utfordringer. Dette hjelper til med å forbedre evnen til å tenke kritisk og finne kreative løsninger.
2. Hånd-øye-koordinasjon: Action-spill og andre spill som krever raske reaksjoner, kan bidra til å forbedre hånd-øye-koordinasjonen og finmotoriske ferdigheter. 3. Strategisk planlegging: Strategispill som "Civilization" eller "StarCraft" krever omfattende planlegging og ressursstyring. Spillere må tenke langsiktig og justere strategiene sine basert på skiftende forhold i spillet.
4. Samarbeid og lagarbeid: Mange moderne spill, spesielt flerspillerspill, krever samarbeid med andre spillere. Dette kan forbedre evnen til å jobbe som en del av et team, kommunisere effektivt, og koordinere handlinger med andre.
5. Vedvarende innsats og utholdenhet: Mange spill krever tålmodighet og utholdenhet for å nå mål og overvinne utfordringer. Dette kan overføres til en større vilje til å jobbe hardt og ikke gi opp i møte med vanskeligheter i det virkelige liv.
6. Multitasking og kognitiv fleksibilitet: Spill som krever at spilleren holder oversikt over flere elementer samtidig, kan bidra til å forbedre evnen til multitasking og å skifte fokus raskt mellom ulike oppgaver.
7. Kulturell forståelse og empati: Mange spill har rike historier og komplekse karakterer som kan hjelpe spillere med å forstå forskjellige perspektiver og kulturer, og dermed øke deres empati og kulturelle forståelse.
8. Tekniske ferdigheter: Gaming kan også føre til økt interesse for teknologi og programmering, spesielt gjennom spill som oppmuntrer til å lage egne spill. Dette kan være en inngangsport til teknologisk og vitenskapelig utdanning.
9. Engelsk språkferdigheter: Siden mange spill er på engelsk, kan spillere forbedre sine språkferdigheter, inkludert vokabular, leseferdigheter, og forståelse.
10. Historie og geografi: Mange spill er basert på historiske hendelser eller geografiske steder, noe som kan øke spillernes kunnskap og interesse for disse områdene.
Disse ferdighetene og læringsopplevelsene kan ha en positiv innvirkning på både personlig og profesjonell utvikling. Som med alle aktiviteter, er det viktig med balanse og bevissthet rundt tidsbruk for å maksimere de positive effektene av gaming.
Henning Jon Grini (til venstre) og jeg på Runde, sommeren 2023. Vi deler mange interesser, inkludert spiritualitet, filosofi, klima, natur og miljø, teknologiutforskning, og spennende turer. Vi diskuterer også diverse emner på podcast, Visdomspodden, hvor vi snart også vil ta for oss temaet gaming.
Visdomspodden (bevissthetsvitenskap.com)
Henning Jon Grini: En Pioner i Spillutvikling - En Reise Tilbake til 1984
Lydfil - Buzzsprout
Henning Jon Grini, som jeg skal ha en podcast med, skriver dette om et spill han utviklet i 1984:
"Her er spillet jeg laget den gang (1984). [Mad Jumper]
Mad Jumper - World Of Spectrum Classic
En kar lastet opp en YouTube-video for mange år siden hvor han spiller spillet, men han kom ikke særlig langt, bare så vidt på nivå én: Se videoen her:
Mad Jumper (Sinclair Programs, 1984, ZX Spectrum) (youtube.com)
På siden spiller Henning selv en del, spesielt Age of Empires 4. Hvis du er interessert, kan du se en video av det her.
Avsluttende Kommentarer: Gaming som Lærer - Refleksjoner etter å ha Sett "Ibelin
Lydfil - Buzzsprout
Jeg jobbet på en skole med en elev som slet med å skrive og lese, men hans kunnskapsnivå var overraskende høyt takket være hans store interesse for gaming. Dette viser at gaming kan være en undervurdert læringsplattform.
Min interesse for data og dataspill startet allerede på 80-tallet med håndholdte konsoller fra Nintendo, og senere med Commodore 64, 128 og Amiga 500. Selv om jeg alltid har vært fascinert av teknologi, klarte jeg å finne en balanse mellom gaming og fysiske aktiviteter som sykling til skolen og å spille fotball med venner og laget mitt. I dagens samfunn, med teknologi som er mer tilgjengelig enn noensinne, er det viktig å opprettholde et balansert og nyansert syn på både teknologi og gaming.
Gjennom årene har jeg lært mye av data og spill. Spesielt elsker jeg Football Manager fordi spillet krever analytisk tenkning, strategisk planlegging og detaljfokus, ferdigheter som også er nyttige i livet generelt. Det å være en undersøkende, reflekterende og analytisk person kan hjelpe en å ta bedre beslutninger på alle livets områder.
Med fremskritt innen kunstig intelligens, vil Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) og lignende teknologier utvikle seg raskere, både innen gaming og andre felt. Jeg har alltid vært fascinert av hologrammer og det holografiske prinsippet siden barndommen, og jeg ser frem til hvordan disse teknologiene vil revolusjonere spillindustrien og andre bransjer i fremtiden.
Det er viktig å anerkjenne de positive aspektene ved gaming og teknologi, samtidig som man sikrer at man opprettholder en sunn balanse med fysisk aktivitet og andre interesser. Gaming kan være en verdifull læringsressurs når det brukes på en balansert måte, og kan bidra til å utvikle viktige ferdigheter som kan anvendes i mange aspekter av livet. Filmen "Ibelin" er en gripende dokumentar som gir et dypt innblikk i livet til Mats Steen, en norsk gamer som led av Duchenne muskeldystrofi. Gjennom sin avatar Ibelin Redmoore i "World of Warcraft" skapte Mats betydningsfulle relasjoner som berørte mange mennesker. Regissør Benjamin Ree, kjent for "The Painter and the Thief," benyttet Mats' blogg og spillchatter for å gjenskape hans liv digitalt. Filmen utforsker hvordan Mats' digitale verden var et sted for vennskap, kjærlighet og samfunn, noe som viser hvordan teknologi kan overkomme fysiske begrensninger og bringe mennesker sammen på meningsfulle måter.
"Ibelin" illustrerer hvordan gaming kan være mer enn bare underholdning; det kan være en kilde til meningsfulle relasjoner og personlig vekst. Mats Steens historie viser at digitale verdener kan tilby støtte og kjærlighet, utfordre negative stereotypier om gamere, og inspirere til å se på teknologi som en bro som knytter mennesker sammen.
Denne refleksjonen over "Ibelin" og gamingens potensial gir et viktig perspektiv på hvordan vi kan bruke digitale verktøy for læring og samfunnsbygging i dagens teknologiske verden.
Andre relevante linker du kan se på for denne bloggen: 1) Kunstig intelligens - Hva betyr det for oss mennesker? (bevissthetsvitenskap.com) 2) Overdreven bekymring, frykt og mistenksomhet til teknologi (bevissthetsvitenskap.com) I november 2024 vil jeg ha en podcast med Henning Jon Grini, der vi skal diskutere temaet "Hva kan vi lære av gaming?"
Comentarios